feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

SETTING ASAS BUAT BLOG

Labels:

Bagi sesebuah blog, setting merupakan antara perkara penting untuk menentukan bagaimana paparan, dan perlakuan-perlakuan lain yang berkaitan dengan blog.

Antara perkara yang berkaitan dengan setting bagi sesebuah blog adalah tajuk blog, berapa bilangan entri, siapa yang boleh komen, dan lain² yang akan diterangkan di bawah.

Paparan untuk setting bagi sesebuah blog adalah seperti berikut.





Untuk entri ini, setting merangkumi basic, formatting dan publishing. Ini kerana 3 perkara ini boleh dianggap bahagian setting yang paling utama bagi sesebuah blog. Beberapa setting asas yang perlu diketahui oleh seorang blogger adalah seperti berikut.




Title : Title akan ditunjukkan pada bahagian atas browser apabila sesebuah blog dibuka.

Description : Berkaitan dengan apa kandungan sesebuah blog. Boleh dimasukkan sehingga 500 huruf. Contoh tutorial blog, tutorial blog dalam bahasa melayu, tutorial untuk semua dan lain² yang berkaitan. Kalau blog peribadi hampir boleh diabaikan ataupun letak sahaja seperti perjalanan hidupku, inilah kisah aku dan lain².

FORMATTING


Show : bilangan entri untuk paparan muka depan. jangan terlalu banyak. Biasanya antara 5 hingga 10 untuk mempercepatkan loading keseluruhan blog.

Date header format : Kurang penting, boleh pilih mana yang dirasakan sesuai.

Archive index date format : Format yang akan ditunjukkan untuk apa yang ditaip dalam sesebuah blog dalam jangka sebulan

Timestamp format : Kurang penting, boleh pilih mana yang dirasakan sesuai.

Time zone : Penting untuk pastikan kedudukan untuk masa adalah betul. Jika yang berada dalam negara Malaysia, sila pilih (GMT +8.00) Kuala Lumpur. Jika berada ditempat lain boleh pilih yang yang sepatutnya.

Language : English (Boleh juga pilih malay, tetapi dicadangkan english untuk memudahkan memandangkan kebanyakan sudah biasa dengan perkataan² english dalam dunia blogging)





0 comments:

Post a Comment